مساوی شوم

 

دیروز خیلی گند بودن......باید سایپا می برد........ این مساوی از زهر مار هم بدتر بود.....

امان از دست کمک داور استقلالی

پاسخ دکتر سیار به مصاحبه مسعود مرادى

منتظر عذرخواهى شما هستم
جناب آقاى مسعود مرادى
در پاسخ به اظهارات نسنجیده، غیر فنى و نه چندان محترمانه جنابعالى در یکى از سایت هاى ورزشى و اکثر مطبوعات ورزشى، ناچارم مطالبى به عرضتان برسانم تا ضرب المثل سکوت علامت رضا است مصداق پیدا نکند.
راجع به گل سوم استقلال مقابل صباباترى و خطاى آشکار و اظهرمن الشمس انصاریان روى دروازه بان صباباترى که هر داور درجه ۳ آن را مى شناسد و اظهارات عجیب و باور نکردنى جنابعالى مبنى بر اینکه حفاظت از دروازه بان در منطقه ۵/۵ متر( یا محوطه دروازه) به ۲۰ سال قبل مربوط مى شود آنقدر مطبوعات و کارشناسان نوشتند و توجیهات شما را تقبیح کرده و حرف هایتان را به مسخره گرفتند که نیازى نیست مجدداً به طور مفصل به آنها بپردازم.
آقاى مرادى از این به بعد سعى کنید وقتى اظهار نظر فنى مى کنید مثلاً قصد دارید تصمیمات غلط خود را موجه و قانونى جلوه دهید، باید مستند حرف بزنید. اظهاراتى از قبیل من بهترین تصمیمات را گرفتم و این بهترین قضاوت زندگى ام بود اگر مستند نباشد باد هواست.
من در کارشناسى هایم فقط قصد ارشاد و آموزش دارم و برایم فرق نمى کند راجع به چه شخصى حرف مى زنم. شما مى توانید از آنها استفاده کرده پند بگیرید یا به اطلاعات و تجربه خود متکى باشید. اما یادتان باشد غرور بیهوده، گستاخى و بى ادبى و متهم کردن کارشناسانى که منصفانه و صادقانه بدون حب و بغض حرف زده اند، به بى سوادى و داشتن سواد قدیمى، نه تنها ذره اى به اعتبار شما نمى افزاید بلکه شما را به پرتگاه سقوطى هدایت مى کند که الان در نیمه راه آن مى باشید. این اولین درس اخلاقى این نامه براى آینده شما است. اگر باور نمى کنید و به نتیجه واقعى اظهارات کاملاً بى اساس و مغرورانه خود بعد از قضاوت و موضع گیرى در مقابل شخص بنده که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد هنوز واقف نشده اید.
۱- مطلب« کاش هرگز از خودش دفاع نمى کرد» نوشته جناب آقاى رضا خوشنویس در روزنامه ورزشى گل دوشنبه ۷/۱۲/۸۵ صفحه ۱۲ را با دقت بخوانید.
۲- مطلب دوم آمار داورى هاى مفتضحانه و فاجعه آمیز ۲ سال گذشته است که تحت عنوان مرادى فقط مرتکب اشتباهات بزرگ مى شود در صفحه ۳ روزنامه ایران ورزشى مورخ یکشنبه ۶/۱۲/۸۵ را چند بار بخوانید که تماماً به دقت و با حوصله جمع آورى شده و به جامعه ورزش ارایه شده است تا شما بدانید که مردم یادشان بیاید که مرادى کیست و چه بلایى سر تیم ها آورده. شما براى تمام اشتباهات بزرگ، سرنوشت ساز و نابخشودنى توجیهاتى داشتید و قضاوت هایتان را بهترین و تصمیم هایتان را صحیح ترین اعلام نمودید و یادم نمى آید حتى براى یک بار از مردم، تیم بازنده براى خطا و اشتباه بزرگى که مرتکب شده بودید عذرخواهى کنید.
من براى تأیید و صحت اظهاراتم مدارک کافى و جدید را روز دوشنبه ۷/۱۲/۸۵ در گردهمایى هفتگى داوران به بیش از ۲۰۰ داور کشورمان نشان دادم. اى کاش شما هم مى توانستید منبع اطلاعات خود را اعلام کنید. چون نمى دانم جنابعالى براى
Up to date بودن و پیشرفت داورى تان از کدام منابع استفاده مى کنید.
آقاى مرادى من این حق را براى خود محفوظ مى دارم که جنابعالى راجع به اظهاراتتان مبنى بر اینکه حفاظت از دروازه بان در محوطه دروازه( یا ۵/۵ متر) به ۲۰ سال قبل مربوط مى شود مدارکى دارید و مى توانید آن را ثابت کنید. در غیر این صورت حرف هاى غیر فنى شما را که هیچ پایه و اساسى ندارد گستاخى تلقى کرده منتظر عذرخواهى رسمى جنابعالى مى باشم. اگر شهامت عذرخواهى کردن و پذیرفتن اشتباهات خود را ندارید برایتان متأسفم که اولین درس هاى داورى را نیاموخته اید. من، شما و همه ممکن است اشتباه کنیم ولى اگر از اشتباهاتمان درس نگیریم، مى شویم مسعود مرادى که فکر مى کند همه چیز را بهتر از دیگران مى داند. به امید یک تغییر اساسى در تفکرات جنابعالى.

ترجمه یک مطلب آموزشى در مورد اختیارات ویژه دروازه بان در محوطه دروازه (یا محوطه ۵/۵ متر) از آخرین بولتن یا مجله داورى فدراسیون فوتبال آلمان مورخ فوریه ۲۰۰۷ (یعنى در همین ماه، اسفند ۸۵) صفحه ۱۶-۱۲ که هفته پیش دریافت کردم. این مطلب در ۱۲ بند (۴ صفحه) تحت عنوان بازى دروازه بان، قانون و عملکرد به آنچه که در یک مسابقه فوتبال به دروازه بان مربوط مى شود پرداخته و تمام نکات و تفسیر مبهم را به طور واضح و آشکار و قابل درک براى هر سنى توضیح داده است.
اساساً دروازه بان در بازى فوتبال دقیقاً مثل سایر بازیکنان داراى حقوقى مشابه است. مثلاً او مجاز است (حق دارد) ضربه هاى آزاد و ضربه پنالتى بزند و پرتاب اوت را انجام دهد. سپس به حقوق ویژه دروازه بان در محوطه جریمه و محوطه دروازه یا محوطه ۵/۵ متر پرداخته است.
در بند ۵ تحت عنوان محافظت از دروازه بان در محوطه دروازه (۵/۵ متر) مى نویسد: دروازه بان در محوطه دروازه خود از یک محافظت خاص برخوردار است که فقط او از آن بهره مند مى شود. مثلاً هنگام اجراى ضربه کرنر وقتى دروازه بان براى تصاحب توپ تلاش مى کند هیچ بازیکنى حق ندارد به او حمله ور شده یا یورش ببرد (Attack). در خارج از محوطه
۵/۵ متر مى توان به دروازه بان مثل سایر بازیکنان تنه زد. تنها امکان و روش تماس بدنى با دروازه بان در محوطه ۵/۵ متر زمانى است که دروازه بان روى زمین ایستاده و توپ را در اختیار دارد و براى حفظ مالکیت آن توپ را با بدن خود مى پوشاند یا براى حریف سدى ایجاد مى کند. آن وقت حریف مى تواند براى تصاحب توپ به او تنه بزند. بر این اساس وقتى توپ در هوا است و دروازه بان تلاش مى کند آن را تصاحب کند هیچ بازیکنى حق ندارد چه روى زمین و چه در هوا با دروازه بان تماس حاصل نماید یا با حمله بردن به طرف او مزاحم دروازه بان شود.
Gunter Linn گونترلین، مدرس و عضو کمیته آموزش فدراسیون فوتبال آلمان (DFB)

دریغ از یک جو صداقت


 
123351.jpg
فرزاد متین
چند سال پیش وقتى چراغ راهنمایى یکى از چهار راه هاى شهر کلن آلمان خراب شد و ترافیکى چند ساعته در خیابان هاى منتهى به این محل ایجاد شد، کارشناسان اعلام کردند که تاریخ مصرف یکى از فیوزهاى این چراغ ۲ ماهه بوده و رأس این مدت فیوز حتى در صورت سالم بودن باید تعویض مى شده است ولى از تاریخ آخرین تعویض فیوز چراغ خراب شده ۷۰ روز گذشته بود. در واکنش به این قضیه رییس پلیس شهر کلن به دلیل استفاده از نیروهاى سهل انگار از کار برکنار شد تا رییس بعدى تصمیم بگیرد که با عوامل رده پایین تر این مسأله چه برخوردى داشته باشد.
در اینکه تمام عوامل اجرایى باشگاه استقلال هم باید به خاطر اهمال خود مورد عقوبت قرار بگیرند هیچ شکى نیست ولى متأسفانه آنها حتى شجاعت اعتراف به اشتباه خود را هم ندارند و مدام در تلاش هستند تا با مقصر جلوه دادن این و آن خود از بار مسؤولیت فرار کنند و به جاى بر عهده گرفتن تقصیر خویش با گفتن دروغ هاى متوالى بعدى تتمه آبرو و اعتبار خود در نزد مردم را از بین مى برند.
در مورد مقداد نجف نژاد هیچ نگوییم بهتر است. ایشان حتى پس از حذف استقلال هم حرف هاى ضد و نقیضى مى زند و در مصاحبه تلویزیونى به صراحت اعلام مى کند که باشگاه استقلال تخلفى مرتکب نشده و ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۲۱ بهمن فهرست و مدارک خود را به AFC ارسال کرده است، در حالى که با صحبت هاى بعدى قلعه نویى و نظرى جویبارى معلوم مى شود که این فهرست تا ساعت ۳۰/۱۶ عصر همان روز شنبه ۲۱ بهمن حتى از دفتر باشگاه استقلال هم خارج نشده است. مدیرعاملى که ۴ ماه تمام هیچ اختیارى نداشته و واقعیت را به مردم نگفته حتى در برنامه دوشنبه شب سیما به تاریخ ۷ اسفند (۲ شب قبل) مى گوید که استعفا نداده است ولى امیدوار رضایى رییس هیأت مدیره در همان برنامه خطاب به دوربین باشگاه خبرنگاران جوان اعلام مى کند اولین نفرى که استعفا داده آقاى نجف نژاد است که مورد پذیرش هیأت مدیره قرار گرفته است.
امیدوار رضایى خبر از استعفاى دسته جمعى هیأت مدیره استقلال مى دهد ولى دقایقى بعد هم مى گوید: از نظر ما مرفاوى سرمربى تیم است و اگر او بخواهد حتى قرارداد یونگ را هم فسخ مى کنیم! اولاً که هیأت مدیره کار اجرایى نمى کند، ثانیاً هیأت مدیره مستعفى را چه به فسخ قرارداد؟
داستان امیر قلعه نویى هم اظهرمن الشمس است. از قدیم گفته اند «کور شود آن بقالى که مشترى خود را نشناسد». بعد از ۲۰ سال حضور امیر قلعه نویى در عرصه فوتبال این مملکت اگر ندانیم او چه وقت شوخى مى کند و چه وقت جدى حرف مى زند بهتر است کارمان را ول کرده و سراغ حرفه دیگرى برویم.
امیر قلعه نویى روز ۲۳ بهمن ماه در حالتى کاملاً جدى خطاب به خبرنگار اخبار ورزشى شبکه جهانى جام جم مى گوید که:« مهم نیست، فوقش جریمه مى دهیم» و بعد ادعا مى کند که شوخى کرده است. معلوم نیست تلویزیون ایران و طرفداران استقلال چه زمانى با این آقا شوخى داشته اند که در مقابل دوربین رسانه ملى به حالت کاملاً جدى با مردم شوخى مى کند. از این به بعد واقعاً نمى دانیم کدام حرف جناب قلعه نویى را در مقام سرمربى تیم ملى ایران شوخى به حساب آوریم و کدام حرفش را جدى تلقى کنیم، او هم در راستاى یک برنامه از پیش تدوین شده به همراه نظرى جویبارى و نجف نژاد تقصیرات را به گردن دبیر کل فدراسیون مى اندازد که لیست تیم استقلال را در کشوى میز خود نگه داشته و به AFC ارسال نکرده است. نبى به استقلالى ها مى گوید که مدارکتان ناقص است و حتى کارمند روابط بین الملل خویش را روز تعطیلى (۲۲ بهمن) به فدراسیون مى آورد تا کار استقلال را تسریع کند ولى حالا مجرم شناخته مى شود که فهرست را ارسال نکرده است. پس سازمان فوتبال استقلال در این میان چکاره بوده است؟ آقایانى که اسم رییس، مدیر و سرپرست را یدک مى کشند توان فراهم کردن مدارک کامل ۲۶ بازیکن خود را ندارند و هر کدام از خود سلب مسؤولیت مى کنند که این وظیفه ما نیست. سرپرست ندانستن زبان انگلیسى را بهانه مى کند، قلعه نویى مى گوید فراهم کردن مدارک و ITC بازیکنان کار من نیست و جناب مدیرعامل که اصلاً بر سر کار خود نبوده است.
از طرف دیگر قلعه نویى روابط بین الملل فدراسیون را مقصر مى داند که مهلت نهایى ارسال فهرست و مدارک تیم به AFC را به اطلاع باشگاه نرسانده است. واقعاً جاى تعجب دارد چون از یک ماه قبل همه و حتى خبرنگاران ساده و بدون ارتباط با اینترنت و باشگاه استقلال هم مى دانستند که مهلت ارسال اسامى ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن ماه) است و حداقل ۵۰ بار در رسانه هاى مختلف اعم از روزنامه ها، رادیو و تلویزیون به این مورد اشاره داشتند ولى سازمان فوتبال باشگاه استقلال از این مهم بى اطلاع بوده است. پس این سازمان چکاره بوده است؟ راستى یکى هم در این میان نیست که بگوید وقتى مدارک استقلال آن هم به صورت ناقص در فدراسیون بوده، رسید پستى به تاریخ ۲۱ بهمن ماه از کجا پیدا شده است و اصولاً چه چیزى از طریق پست عادى به کوالالامپور پست شده است؟ آقایان فراموش کرده اند که ورزش جاى صداقت و راستى و محلى براى تزکیه و تصفیه روحى است، آن وقت ...!

محرومیت استقلال قطعی شد

کمیته اجرایی لیگ قهرمانان آسیا رای نهایی خود را درباره حضور استقلال در رقابت‌های لیگ ‏قهرمانان صادر کرد. به موجب این رای قهرمان فصل گذشته لیگ برتر ایران از حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در سال 2007 ‏کنار گذاشته شد.‏

به گزارش گروه فوتبال خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا)، یک منبع آگاه ضمن تایید این خبر اعلام کرد که امروز دوشنبه نظر نهایی کمیته اجرایی لیگ قهرمانان آسیا رسما به باشگاه استقلال ابلاغ شده و به موجب این رای تیم فوتبال استقلال تهران به دلیل عدم ارایه لیست بازیکنان خود در مهلت تعیین شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا از شرکت در رقابت‌های لیگ قهرمانان فوتبال آسیا محروم شده است.

براساس حکم صادره از سوی کمیته اجرایی لیگ قهرمانان آسیا رقابت‌های گروه 2 لیگ قهرمانان آسیا بدون حضور استقلال و تنها با 3 تیم پاختاکور ازبکستان، الهلال عربستان و الکویت کویت برگزار خواهد شد و نتایج بازی‌ها استقلال در این گروه 3 بر صفر به سود حریفان خواهد بود.

 

اندر احوال زار اس اس ها

به نقل از ایران ورزشی چهارشنبه ۰۲/۱۲/۸۵

یک مقام نزدیک به باشگاه استقلال از معرفى متخلفان پرونده محرومیت استقلال خبر مى دهد. وى که ترجیح مى دهد نامى از او نوشته نشود، در این باره مى گوید: تا دوشنبه هفته آینده صبر کنید چون باشگاه استقلال طى بیانیه اى مقصران این اتفاق را به مردم و رسانه ها اعلام مى کند. در حال حاضر مقصران اصلى شناخته شده اند ولى مسؤولان باشگاه استقلال ترجیح مى دهند که این مسأله مسکوت بماند تا افکار عمومى بیش از این دچار نگرانى نشود.
این مقام آگاه به اخراج تعدادى از اعضاى اصلى باشگاه اشاره مى کند و واژه خانه تکانى را به زبان مى آورد: به احتمال زیاد، تعدادى از مسؤولان استقلال از کار برکنار مى شوند؛ نجف نژاد، قلعه نویى، نظرى جویبارى و ترابیان در لیست مقصران اصلى قرار دارند و احتمالاً همراه صدور بیانیه، خبر اخراج آنها هم اعلام مى شود.
از نگاه اعضاى هیأت مدیره، این ۴ نفر با سهل انگارى و کوتاهى در انجام مسؤولیت هاى خود، موجبات چنین فاجعه اى را فراهم آورده اند. در ضمن آقاى على آبادى رییس سازمان تربیت بدنى هم سخت از این اتفاق ناراحت است و بى صبرانه منتظر گزارش هیأت مدیره باشگاه استقلال است تا پس از بررسى آن، نسبت به این ماجرا واکنش نشان دهد.
این مقام آگاه از حذف پست رییس سازمان فوتبال در چارت باشگاه استقلال خبر مى دهد: به طور حتم از این پس چیزى با عنوان رییس سازمان فوتبال در باشگاه استقلال نخواهیم داشت. با جدایى قلعه نویى، این بحث هم وجود دارد که تئودور یونگ به عنوان سرمربى تیم معرفى شود و در کادر فنى هم شاهد تغییراتى باشیم. البته تعدادى از اعضاى هیأت مدیره با این ماجرا موافق نیستند و اعتقاد دارند که صمد مرفاوى سرمربى باشد و یونگ، کما فى السابق به عنوان دستیار به فعالیت خود ادامه دهد.
این مقام آگاه در پایان مى افزاید: پس از خانه تکانى و تغییرات، گزارشى از اتفاقات اخیر به کمیته تربیت بدنى مجلس ارسال مى شود تا آنها هم که درگیر ماجراى حذف استقلال هستند، در جریان تمام اتفاقات قرار بگیرند.
اگر حرف هاى این مقام آگاه رنگ واقعیت به خود بگیرد و روز دوشنبه هفته آینده شاهد خانه تکانى در باشگاه استقلال باشیم، تمام معادلات موجود به شکل دیگرى پیش مى رود و احتمالاً استقلال را با نفرات جدیدى در ادامه راه خواهیم دید.
البته نباید فراموش کنیم که در این اتفاق، هیأت مدیره باشگاه هم به اندازه کافى مقصر است و اینکه چگونه معلوم شده فقط نجف نژاد، قلعه نویى، جویبارى و ترابیان مقصران این قضیه هستند، براى ما جاى سؤال دارد! آیا کسى از هیأت مدیره جواب نمى خواهد و کسى از آنها نمى پرسد که بر چه اساسى نجف نژاد را به عنوان مدیرعامل قبول کرده اند یا پذیرفته اند که امیر قلعه نویى ۲ شغله به کارش ادامه بدهد؟
به نظر مى رسد انتخاب مقصران این اتفاق، باید در محلى غیر از هیأت مدیره باشگاه انجام شود که بى طرفى حاکم باشد!
-------------------------
سایت اختصاصى باشگاه پاختاکور ازبکستان پس از انتشار خبر محرومیت باشگاه استقلال ایران نوشت: طبق برنامه اولین بازى را باید مقابل نماینده ایران در تاشکند برگزار مى کردیم اما با توجه به حکم کنفدراسیون، استقلال در همه بازیهایش با نتیجه صفر-۳ بازنده شده و ما هم بر این اساس در اولین بازى پیروز شدیم.
در گزارش سایت باشگاه پاختاکور اشاره کاملى به موضوع محرومیت استقلال شده و حتى در پایان این خبر بخشى از صحبت هاى بن همام در خصوص لزوم رعایت قوانین رقابت ها و سخت گیرى AFC در برخورد با متخلفان ذکر شده است.
در این گزارش آمده است: طبق تقویم مسابقات پاختاکور باید اولین بازى را مقابل استقلال ایران برگزار کند اما AFC اعلام کرده که این باشگاه حق حضور در رقابت هاى لیگ قهرمانان را ندارد و در همه بازیهایش به صورت اتوماتیک با نتیجه صفر-۳ مغلوب به حساب مى آید. با این حساب پاختاکور اولین بازى را برگزار نمى کند و مقابل استقلال پیروزى محسوب مى شود.
سایت پاختاکور اضافه مى کند: قوانین رقابت ها در خصوص همه باشگاه ها اعمال مى شود و همه تیم هاى حاضر باید لیست بازیکنان خودشان را به موقع ارسال مى کردند. در غیر اینصورت با تخلف برخورد مى شود و هر تیمى که تخلف کند حق حضور در رقابت ها را ندارد. قوانین مسابقات به هیچ وجه تغییر نمى کند و حتى بن همام رییس AFC هم پیش از این در خصوص قوانین توضیحاتى داده بود.
بن همام گفته بود: لیگ قهرمانان جامى براى حضور حرفه اى ها است و همه باید به قوانین آن احترام بگذارند. باشگاه ها باید طبق قوانین عمل کنند و اگر تخلفى صورت بگیرد ما با آن برخورد خواهیم کرد تا رقابت ها نظم خودش را داشته باشد.
-------------------
انگار همین دیروز بود. ۱۲۰ هزار تماشاگر آبى که یکصدا فریاد مى زدند: »آسیا آماده باش«. اول اردیبهشت ۱۳۸۵ محسن ترکى سوت شروع آخرین دیدار لیگ پنجم را رأس ساعت ۳۰/۱۶به صدا درآورد. ولوله اى بود و هیچ کس آرام و قرار نداشت. تیفوسى و غیر تیفوسى معنا نداشت، همه به جشن قهرمانى بعد از بازى فکر مى کردند. عجب حالى داشت، تیم آبى قهرمان شود و رقیب سنتى در رده نهم جدول باشد.
جشن با شوت هاى اکبرپور و عنایتى و عملکرد نامطلوب اشکان نامدارى و رضا حاج اسبویى تکمیل شد. ۴ گل به سود آبى آنقدر شور و حال داشتند که تک گل بهروز پاک نیت در دقیقه ۹۴ هم نتوانست کام آنها را تلخ کند. زمان رستگارى فرا رسید. عقربه هاى ساعت روى ۳۰/۱۸ قفل شده. محسن ترکى سوت را مى زند و استادیوم منفجر مى شود.
پایان یک حسرت چند ساله. در پوست خود نمى گنجند، فریاد مى زنند و شادى مى کنند. نماز مى خوانند و بالاخره جام را بالاى سر مى برند. آنقدر هول بودند که نفهمیدند چگونه در آن شلوغى چند ساعت را سپرى کردند. شب که شد خیلى ها قبل از رفتن به رختخواب مقابل پنجره رو به آسمان دست هاى خود را در هم گره زدند و براى استقلال که حالا مسافر آسیا شده بود دعا کردند: «خدایا، استقلال را به تو مى سپارم. یک کارى کن قهرمان بشه تا جلوى رقیب بتونیم سرمون رو بالا نگه داریم و به داشتن امیر قلعه نویى افتخار کنیم تا پرسپولیسى ها بفهمن امیر بهتر از على پروینه.»
همه خوابیدند. روز بعد همه چیز عوض شد. دعواها علنى شد، اختلافات بیداد مى کرد. دیگر خبرى از تیم دیروز نبود. هر کسى ساز خودش را مى زند. هر روز یک اتفاق جدید و یک خبر که حاصلش شوک بود. تیم ملى رفت جام جهانى و برگشت. روحیه ها همه خراب، هیچ کس نبود به فکر سرنوشت استقلال باشد. فکر و ذهن همه تیم ملى و افتضاحى که به بار آمده بود. دادکان رفت، مصطفوى آمد که اى کاش هیچ وقت نمى آمد! داستان غم انگیز خرد جمعى و انتخاب امیر قلعه نویى به جاى برانکو سرآغاز یک تراژدى افسونگر بود که حال و روز استقلال را به یک فاجعه نزدیک کرد.
سرمربى آبى ها که مدت ها آرزوى چنین موقعیتى را داشت بدون قید و شرط پیشنهاد خرد جمعى را پذیرفت اما در کنار آن حاضر نشد صندلى قبلى خود را از دست دهد و با این پروسه به جمع ۲ شغله هاى ایران اضافه شد.
اتفاقات یکى پس از دیگرى به وجود آمد و استقلال قهرمان لحظه به لحظه ضعیف تر و رنجورتر شد تا جایى که ۲۷ بهمن ماه ساعت ۴۵/۱۰ صبح به وقت تهران خبرى مثل بمب ساعتى همه چیز را نابود کرد. سایت AFC اعلام کرده بود استقلال از لیگ قهرمانان باشگاه هاى آسیا حذف شد. این موضوع چند ساعت قبل از بازى نوزدهم استقلال در لیگ ششم به وقوع پیوست. همه نگران بودند و شایعه بیداد مى کرد. هر کسى یک حرف مى زد اما داستان استقلال تمام شد.
همه به دنبال مقصرند، دولت، مجلس، سازمان تربیت بدنى، هیأت مدیره استقلال، روابط بین الملل فدراسیون فوتبال و خیلى هاى دیگر اما چه سود از پیدا کردن مقصر. نوش دارو اگر افاقه مى کرد خیلى از مشکلات به وجود نمى آمدند. یک دنیا حسرت و یک اندوه براى آن هوادار باقى مانده. نفرت در چشمانش موج مى زد و با عصبانیت حرف مى زد. واژه اعتراض ملایم ترین عنوانى است که مى توان براى گفتار او و میلیون ها هوادار دیگر به کار برد.
دیگر کسى استقلال را دوست ندارد. حداقل این استقلال با این کادر و مدیرعامل را. دیگر دستى در هم گره نمى شود و دعایى براى موفقیت استقلال زمزمه نمى شود. همه نفرین مى کنند، دیگر هیچ کودکى، مرد و زنى و حتى هیچ تیفوسى ۲ آتشه اى حاضر نیست درباره قلعه نویى حرف بزند یا بشنود! هرگاه نام او به میان مى آید شنونده ها ترجیح مى دهند محل را ترک کنند تا درباره کسى که تمام آرزوهایشان را به ورطه نابودى فرستاد چیزى نشنوند.

 

این یکی هم آخریشه و شاهکار ایران ورزشی.....بخونین حالشو ببرین

امیرى که پروین نشد!
122166.jpg
سینا سینا پور
این پایان مردى است که مى خواست سلطان باشد؛ مردى که مى خواست سلطان باشد قلعه نویى است. هم او که از او به عنوان پروین کوچک یاد مى کردند و خودش هم باورش شده بود که پروین کوچک است. قلعه نویى پس از قهرمانى با استقلال روى ابرها نشست و شد امیرخان!
تیم امیدمان اما چگونه قهرمان شد؟ شاید اگر دنیزلى سر بازى با ذوب آهن تیمش را سرگردان به اصفهان روانه نمى کرد و پاس در کنار زاینده رود حداقل مساوى مى کرد قلعه نویى و استقلال باید خواب قهرمانى را مى دیدند. تازه بسیارى معتقدند ژنرال آبى ها در پایان فصل باید بر ساق هاى مجتبى جبارى بوسه مى زد که تیمش را آن طور هنرمندانه به قله رساند.
با این حال خامه آن قهرمانى را، قلعه نویى بود که بر نان مالید و در آشفته بازار پس از جام جهانى شد سرمربى تیم ملى. عنوانى که بسیارى معتقدند خودش هم پس از دریافت آن یکى دو بار چشمهایش را مالید تا مطمئن شود خواب ندیده است. همان روزها یکى از بچه هاى ایران ورزشى طى مطلبى گزنده گفت قلعه نویى به مانند پروانه اى است که زودتر از موعد مقرر از پیله اش خارج شد و اینگونه پروانه ها محکوم به مرگ هستند.
قلعه نویى که یک شبه و در میان تعجب کارشناسان به عنوان سرمربى تیم ملى برگزیده شد از آنجا که مراحل پیشرفت را پله به پله طى نکرده بود نتوانست شأن سمت خود را مراعات کند و اندک اندک ناتوانایى هاى مدیریتى و فنى اش را رو کرد. او که با گل ثانیه آخر وحید هاشمیان از کابوس شکست برابر کره جنوبى و حذف از جام ملت ها رهایى یافت در باد غرور خوابید و جاه طلبانه پایش را از گلیمش دراز کرد و حتى مدعى شد که باید انتخاب سرمربى تیم ملى امید هم با نظر او انجام شود.
رییس سازمان فوتبال استقلال که در ابتداى فصل زیرکانه و به واسطه اوضاع نابسامان مالى استقلال، مرفاوى را به چاه انداخته و خودش را کنار کشیده بود اما زودتر از آنچه تصورش مى رفت خود به چاه افتاد. درست چند روز پس از آن مناظره غیرمؤدبانه در برنامه زنده تلویزیونى که باعث انزجار عمومى از وى شد تراژدى حذف استقلال به وقوع پیوست تا عیار قلعه نویى کاملاً رو شود.
او یک بار در برنامه نود به تعریف و تمجید عجیب از مصطفوى پرداخت و مخاطبان تلویزیونى را خنداند و در برنامه اى دیگر در پاسخ به ابهاماتى درباره سوء استفاده اش از موقعیت سرمربیگرى تیم ملى و واسطه گرى براى انتقال چند ملى پوش به استقلال جملاتى غیرمتعارف را سر هم کرد که البته به خورد هیچ بیننده اى نرفت.
سپس ژنرال در برنامه طنزى دیگر و پس از آنکه همه به واسطه انتشار خبر حذف استقلال شوک زده شده بودند مدعى شد لیست را در روز موعد با پست ارسال کردند که احتمالاً در پست گم و گور شده است.
تأسف بار البته این بود که رییس سازمان فوتبال استقلال که احتمالاً باید مطلع ترین فرد از تار عنکبوت هاى بسته شده بر گاوصندوق باشگاه باشد با خونسردى از پرداخت جریمه احتمالى حرف زد و نشان داد که در افتضاح به وجود آمده بى تقصیر نبوده است. این تازه یک بخش از ضرر ژنرال به لشگر آبى است چرا که شنیده مى شود در انتقال جاسم کرار به استقلال هم که قلعه نویى در رأس آن قرار دارد AFC با شکایت نادى النجف (باشگاه عراقى که کرار هنوز با آن قرارداد دارد) شمشیر را از رو بسته و قصد دارد استقلال را حداقل ۴ ماه محروم کند.
راستى پروین که قلعه نویى مى خواهد ورژن جدیدى از او باشد در تمام این سال ها کدامیک از اشتباهات خانه خراب کن بالا را مرتکب شد؟ او به عنوان چشم و چراغ سرخ هاى پایتخت کى به پرسپولیس چنین ضرر و زیان هایى را تحمیل کرد؟
قلعه نویى البته چوب زود بزرگ شدنش را خواهد خورد. از سازمان خبر مى رسد با توجه به اتفاقات روى داده دیگر روى قلعه نویى نظر خوبى وجود ندارد. صفایى فراهانى هم که به نوعى رییس فدراسیون فوتبال محسوب مى شود در محافل دوستانه از این گفته که دنبال مربى خارجى طراز اولى براى تیم ملى است.
اما نکته اى که نمى توان آن را نادیده گرفت این است که ژنرال آبى ها به همان شکل که به طور ناگهانى و اتفاقى به همه چیز در این فوتبال بى دایه رسید در حال از دست دادن تمام سمت هاست. نجف نژاد به عنوان مدیرعامل قول داده که با مسببان به وجود آمدن داستان حذف! به  شدت برخورد خواهد کرد. شما مسببى اصلى تر از رییس سازمان فوتبال سراغ دارید؟ هم او که هیچ گاه در این چند روز حاضر نشد حتى یک عذرخواهى خالى از هواداران استقلال کند. کیومرث هاشمى هم البته خط و نشان هایى کشیده که نشان مى دهد پروانه عجول در حال جان دادن است.