اندر احوال زار اس اس ها

به نقل از ایران ورزشی چهارشنبه ۰۲/۱۲/۸۵

یک مقام نزدیک به باشگاه استقلال از معرفى متخلفان پرونده محرومیت استقلال خبر مى دهد. وى که ترجیح مى دهد نامى از او نوشته نشود، در این باره مى گوید: تا دوشنبه هفته آینده صبر کنید چون باشگاه استقلال طى بیانیه اى مقصران این اتفاق را به مردم و رسانه ها اعلام مى کند. در حال حاضر مقصران اصلى شناخته شده اند ولى مسؤولان باشگاه استقلال ترجیح مى دهند که این مسأله مسکوت بماند تا افکار عمومى بیش از این دچار نگرانى نشود.
این مقام آگاه به اخراج تعدادى از اعضاى اصلى باشگاه اشاره مى کند و واژه خانه تکانى را به زبان مى آورد: به احتمال زیاد، تعدادى از مسؤولان استقلال از کار برکنار مى شوند؛ نجف نژاد، قلعه نویى، نظرى جویبارى و ترابیان در لیست مقصران اصلى قرار دارند و احتمالاً همراه صدور بیانیه، خبر اخراج آنها هم اعلام مى شود.
از نگاه اعضاى هیأت مدیره، این ۴ نفر با سهل انگارى و کوتاهى در انجام مسؤولیت هاى خود، موجبات چنین فاجعه اى را فراهم آورده اند. در ضمن آقاى على آبادى رییس سازمان تربیت بدنى هم سخت از این اتفاق ناراحت است و بى صبرانه منتظر گزارش هیأت مدیره باشگاه استقلال است تا پس از بررسى آن، نسبت به این ماجرا واکنش نشان دهد.
این مقام آگاه از حذف پست رییس سازمان فوتبال در چارت باشگاه استقلال خبر مى دهد: به طور حتم از این پس چیزى با عنوان رییس سازمان فوتبال در باشگاه استقلال نخواهیم داشت. با جدایى قلعه نویى، این بحث هم وجود دارد که تئودور یونگ به عنوان سرمربى تیم معرفى شود و در کادر فنى هم شاهد تغییراتى باشیم. البته تعدادى از اعضاى هیأت مدیره با این ماجرا موافق نیستند و اعتقاد دارند که صمد مرفاوى سرمربى باشد و یونگ، کما فى السابق به عنوان دستیار به فعالیت خود ادامه دهد.
این مقام آگاه در پایان مى افزاید: پس از خانه تکانى و تغییرات، گزارشى از اتفاقات اخیر به کمیته تربیت بدنى مجلس ارسال مى شود تا آنها هم که درگیر ماجراى حذف استقلال هستند، در جریان تمام اتفاقات قرار بگیرند.
اگر حرف هاى این مقام آگاه رنگ واقعیت به خود بگیرد و روز دوشنبه هفته آینده شاهد خانه تکانى در باشگاه استقلال باشیم، تمام معادلات موجود به شکل دیگرى پیش مى رود و احتمالاً استقلال را با نفرات جدیدى در ادامه راه خواهیم دید.
البته نباید فراموش کنیم که در این اتفاق، هیأت مدیره باشگاه هم به اندازه کافى مقصر است و اینکه چگونه معلوم شده فقط نجف نژاد، قلعه نویى، جویبارى و ترابیان مقصران این قضیه هستند، براى ما جاى سؤال دارد! آیا کسى از هیأت مدیره جواب نمى خواهد و کسى از آنها نمى پرسد که بر چه اساسى نجف نژاد را به عنوان مدیرعامل قبول کرده اند یا پذیرفته اند که امیر قلعه نویى ۲ شغله به کارش ادامه بدهد؟
به نظر مى رسد انتخاب مقصران این اتفاق، باید در محلى غیر از هیأت مدیره باشگاه انجام شود که بى طرفى حاکم باشد!
-------------------------
سایت اختصاصى باشگاه پاختاکور ازبکستان پس از انتشار خبر محرومیت باشگاه استقلال ایران نوشت: طبق برنامه اولین بازى را باید مقابل نماینده ایران در تاشکند برگزار مى کردیم اما با توجه به حکم کنفدراسیون، استقلال در همه بازیهایش با نتیجه صفر-۳ بازنده شده و ما هم بر این اساس در اولین بازى پیروز شدیم.
در گزارش سایت باشگاه پاختاکور اشاره کاملى به موضوع محرومیت استقلال شده و حتى در پایان این خبر بخشى از صحبت هاى بن همام در خصوص لزوم رعایت قوانین رقابت ها و سخت گیرى AFC در برخورد با متخلفان ذکر شده است.
در این گزارش آمده است: طبق تقویم مسابقات پاختاکور باید اولین بازى را مقابل استقلال ایران برگزار کند اما AFC اعلام کرده که این باشگاه حق حضور در رقابت هاى لیگ قهرمانان را ندارد و در همه بازیهایش به صورت اتوماتیک با نتیجه صفر-۳ مغلوب به حساب مى آید. با این حساب پاختاکور اولین بازى را برگزار نمى کند و مقابل استقلال پیروزى محسوب مى شود.
سایت پاختاکور اضافه مى کند: قوانین رقابت ها در خصوص همه باشگاه ها اعمال مى شود و همه تیم هاى حاضر باید لیست بازیکنان خودشان را به موقع ارسال مى کردند. در غیر اینصورت با تخلف برخورد مى شود و هر تیمى که تخلف کند حق حضور در رقابت ها را ندارد. قوانین مسابقات به هیچ وجه تغییر نمى کند و حتى بن همام رییس AFC هم پیش از این در خصوص قوانین توضیحاتى داده بود.
بن همام گفته بود: لیگ قهرمانان جامى براى حضور حرفه اى ها است و همه باید به قوانین آن احترام بگذارند. باشگاه ها باید طبق قوانین عمل کنند و اگر تخلفى صورت بگیرد ما با آن برخورد خواهیم کرد تا رقابت ها نظم خودش را داشته باشد.
-------------------
انگار همین دیروز بود. ۱۲۰ هزار تماشاگر آبى که یکصدا فریاد مى زدند: »آسیا آماده باش«. اول اردیبهشت ۱۳۸۵ محسن ترکى سوت شروع آخرین دیدار لیگ پنجم را رأس ساعت ۳۰/۱۶به صدا درآورد. ولوله اى بود و هیچ کس آرام و قرار نداشت. تیفوسى و غیر تیفوسى معنا نداشت، همه به جشن قهرمانى بعد از بازى فکر مى کردند. عجب حالى داشت، تیم آبى قهرمان شود و رقیب سنتى در رده نهم جدول باشد.
جشن با شوت هاى اکبرپور و عنایتى و عملکرد نامطلوب اشکان نامدارى و رضا حاج اسبویى تکمیل شد. ۴ گل به سود آبى آنقدر شور و حال داشتند که تک گل بهروز پاک نیت در دقیقه ۹۴ هم نتوانست کام آنها را تلخ کند. زمان رستگارى فرا رسید. عقربه هاى ساعت روى ۳۰/۱۸ قفل شده. محسن ترکى سوت را مى زند و استادیوم منفجر مى شود.
پایان یک حسرت چند ساله. در پوست خود نمى گنجند، فریاد مى زنند و شادى مى کنند. نماز مى خوانند و بالاخره جام را بالاى سر مى برند. آنقدر هول بودند که نفهمیدند چگونه در آن شلوغى چند ساعت را سپرى کردند. شب که شد خیلى ها قبل از رفتن به رختخواب مقابل پنجره رو به آسمان دست هاى خود را در هم گره زدند و براى استقلال که حالا مسافر آسیا شده بود دعا کردند: «خدایا، استقلال را به تو مى سپارم. یک کارى کن قهرمان بشه تا جلوى رقیب بتونیم سرمون رو بالا نگه داریم و به داشتن امیر قلعه نویى افتخار کنیم تا پرسپولیسى ها بفهمن امیر بهتر از على پروینه.»
همه خوابیدند. روز بعد همه چیز عوض شد. دعواها علنى شد، اختلافات بیداد مى کرد. دیگر خبرى از تیم دیروز نبود. هر کسى ساز خودش را مى زند. هر روز یک اتفاق جدید و یک خبر که حاصلش شوک بود. تیم ملى رفت جام جهانى و برگشت. روحیه ها همه خراب، هیچ کس نبود به فکر سرنوشت استقلال باشد. فکر و ذهن همه تیم ملى و افتضاحى که به بار آمده بود. دادکان رفت، مصطفوى آمد که اى کاش هیچ وقت نمى آمد! داستان غم انگیز خرد جمعى و انتخاب امیر قلعه نویى به جاى برانکو سرآغاز یک تراژدى افسونگر بود که حال و روز استقلال را به یک فاجعه نزدیک کرد.
سرمربى آبى ها که مدت ها آرزوى چنین موقعیتى را داشت بدون قید و شرط پیشنهاد خرد جمعى را پذیرفت اما در کنار آن حاضر نشد صندلى قبلى خود را از دست دهد و با این پروسه به جمع ۲ شغله هاى ایران اضافه شد.
اتفاقات یکى پس از دیگرى به وجود آمد و استقلال قهرمان لحظه به لحظه ضعیف تر و رنجورتر شد تا جایى که ۲۷ بهمن ماه ساعت ۴۵/۱۰ صبح به وقت تهران خبرى مثل بمب ساعتى همه چیز را نابود کرد. سایت AFC اعلام کرده بود استقلال از لیگ قهرمانان باشگاه هاى آسیا حذف شد. این موضوع چند ساعت قبل از بازى نوزدهم استقلال در لیگ ششم به وقوع پیوست. همه نگران بودند و شایعه بیداد مى کرد. هر کسى یک حرف مى زد اما داستان استقلال تمام شد.
همه به دنبال مقصرند، دولت، مجلس، سازمان تربیت بدنى، هیأت مدیره استقلال، روابط بین الملل فدراسیون فوتبال و خیلى هاى دیگر اما چه سود از پیدا کردن مقصر. نوش دارو اگر افاقه مى کرد خیلى از مشکلات به وجود نمى آمدند. یک دنیا حسرت و یک اندوه براى آن هوادار باقى مانده. نفرت در چشمانش موج مى زد و با عصبانیت حرف مى زد. واژه اعتراض ملایم ترین عنوانى است که مى توان براى گفتار او و میلیون ها هوادار دیگر به کار برد.
دیگر کسى استقلال را دوست ندارد. حداقل این استقلال با این کادر و مدیرعامل را. دیگر دستى در هم گره نمى شود و دعایى براى موفقیت استقلال زمزمه نمى شود. همه نفرین مى کنند، دیگر هیچ کودکى، مرد و زنى و حتى هیچ تیفوسى ۲ آتشه اى حاضر نیست درباره قلعه نویى حرف بزند یا بشنود! هرگاه نام او به میان مى آید شنونده ها ترجیح مى دهند محل را ترک کنند تا درباره کسى که تمام آرزوهایشان را به ورطه نابودى فرستاد چیزى نشنوند.

 

این یکی هم آخریشه و شاهکار ایران ورزشی.....بخونین حالشو ببرین

امیرى که پروین نشد!
122166.jpg
سینا سینا پور
این پایان مردى است که مى خواست سلطان باشد؛ مردى که مى خواست سلطان باشد قلعه نویى است. هم او که از او به عنوان پروین کوچک یاد مى کردند و خودش هم باورش شده بود که پروین کوچک است. قلعه نویى پس از قهرمانى با استقلال روى ابرها نشست و شد امیرخان!
تیم امیدمان اما چگونه قهرمان شد؟ شاید اگر دنیزلى سر بازى با ذوب آهن تیمش را سرگردان به اصفهان روانه نمى کرد و پاس در کنار زاینده رود حداقل مساوى مى کرد قلعه نویى و استقلال باید خواب قهرمانى را مى دیدند. تازه بسیارى معتقدند ژنرال آبى ها در پایان فصل باید بر ساق هاى مجتبى جبارى بوسه مى زد که تیمش را آن طور هنرمندانه به قله رساند.
با این حال خامه آن قهرمانى را، قلعه نویى بود که بر نان مالید و در آشفته بازار پس از جام جهانى شد سرمربى تیم ملى. عنوانى که بسیارى معتقدند خودش هم پس از دریافت آن یکى دو بار چشمهایش را مالید تا مطمئن شود خواب ندیده است. همان روزها یکى از بچه هاى ایران ورزشى طى مطلبى گزنده گفت قلعه نویى به مانند پروانه اى است که زودتر از موعد مقرر از پیله اش خارج شد و اینگونه پروانه ها محکوم به مرگ هستند.
قلعه نویى که یک شبه و در میان تعجب کارشناسان به عنوان سرمربى تیم ملى برگزیده شد از آنجا که مراحل پیشرفت را پله به پله طى نکرده بود نتوانست شأن سمت خود را مراعات کند و اندک اندک ناتوانایى هاى مدیریتى و فنى اش را رو کرد. او که با گل ثانیه آخر وحید هاشمیان از کابوس شکست برابر کره جنوبى و حذف از جام ملت ها رهایى یافت در باد غرور خوابید و جاه طلبانه پایش را از گلیمش دراز کرد و حتى مدعى شد که باید انتخاب سرمربى تیم ملى امید هم با نظر او انجام شود.
رییس سازمان فوتبال استقلال که در ابتداى فصل زیرکانه و به واسطه اوضاع نابسامان مالى استقلال، مرفاوى را به چاه انداخته و خودش را کنار کشیده بود اما زودتر از آنچه تصورش مى رفت خود به چاه افتاد. درست چند روز پس از آن مناظره غیرمؤدبانه در برنامه زنده تلویزیونى که باعث انزجار عمومى از وى شد تراژدى حذف استقلال به وقوع پیوست تا عیار قلعه نویى کاملاً رو شود.
او یک بار در برنامه نود به تعریف و تمجید عجیب از مصطفوى پرداخت و مخاطبان تلویزیونى را خنداند و در برنامه اى دیگر در پاسخ به ابهاماتى درباره سوء استفاده اش از موقعیت سرمربیگرى تیم ملى و واسطه گرى براى انتقال چند ملى پوش به استقلال جملاتى غیرمتعارف را سر هم کرد که البته به خورد هیچ بیننده اى نرفت.
سپس ژنرال در برنامه طنزى دیگر و پس از آنکه همه به واسطه انتشار خبر حذف استقلال شوک زده شده بودند مدعى شد لیست را در روز موعد با پست ارسال کردند که احتمالاً در پست گم و گور شده است.
تأسف بار البته این بود که رییس سازمان فوتبال استقلال که احتمالاً باید مطلع ترین فرد از تار عنکبوت هاى بسته شده بر گاوصندوق باشگاه باشد با خونسردى از پرداخت جریمه احتمالى حرف زد و نشان داد که در افتضاح به وجود آمده بى تقصیر نبوده است. این تازه یک بخش از ضرر ژنرال به لشگر آبى است چرا که شنیده مى شود در انتقال جاسم کرار به استقلال هم که قلعه نویى در رأس آن قرار دارد AFC با شکایت نادى النجف (باشگاه عراقى که کرار هنوز با آن قرارداد دارد) شمشیر را از رو بسته و قصد دارد استقلال را حداقل ۴ ماه محروم کند.
راستى پروین که قلعه نویى مى خواهد ورژن جدیدى از او باشد در تمام این سال ها کدامیک از اشتباهات خانه خراب کن بالا را مرتکب شد؟ او به عنوان چشم و چراغ سرخ هاى پایتخت کى به پرسپولیس چنین ضرر و زیان هایى را تحمیل کرد؟
قلعه نویى البته چوب زود بزرگ شدنش را خواهد خورد. از سازمان خبر مى رسد با توجه به اتفاقات روى داده دیگر روى قلعه نویى نظر خوبى وجود ندارد. صفایى فراهانى هم که به نوعى رییس فدراسیون فوتبال محسوب مى شود در محافل دوستانه از این گفته که دنبال مربى خارجى طراز اولى براى تیم ملى است.
اما نکته اى که نمى توان آن را نادیده گرفت این است که ژنرال آبى ها به همان شکل که به طور ناگهانى و اتفاقى به همه چیز در این فوتبال بى دایه رسید در حال از دست دادن تمام سمت هاست. نجف نژاد به عنوان مدیرعامل قول داده که با مسببان به وجود آمدن داستان حذف! به  شدت برخورد خواهد کرد. شما مسببى اصلى تر از رییس سازمان فوتبال سراغ دارید؟ هم او که هیچ گاه در این چند روز حاضر نشد حتى یک عذرخواهى خالى از هواداران استقلال کند. کیومرث هاشمى هم البته خط و نشان هایى کشیده که نشان مى دهد پروانه عجول در حال جان دادن است.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد