حجازی:مثل‌ کوه‌ پشت‌ فیروز هستم‌...... :)‌


خدا هیچ عزیزی رو ذلیل نکنه

ناصر حجازى‌ با لباس‌ شخصى‌ در گوشه‌اى‌ از زمین‌ شماره‌ یک‌ شیرودى‌ نظاره‌گر تمرین‌ استقلال‌ بود، گاهى‌ براى‌ صحبت‌ با موبایلش‌ از ما فاصله‌ مى‌گرفت‌ اما مى‌شنیدیم‌ که‌ در 2، 3 نوبت‌ با مسئولان‌ باشگاه‌ صحبت‌ کرد و سپس‌ با فیروز کریمی...
دوربین‌ شبکه‌ خبر به‌ سراغ‌ حجازى‌ آمد، در ابتدا او از گزارشگر صدا و سیما خواست‌ براى‌ مصاحبه‌ صبر کند چون‌ منتظر است‌ هیأ‌ت‌مدیره‌ استقلال‌ با حضور فیروز کریمى‌ در این‌ تیم‌ موافقت‌ کنند اما در خصوص‌ شرایط‌ استقلال‌ به‌ شبکه‌ خبر گفت: شرایط‌ خوبى‌ داشتیم‌ و امیدوارم‌ از فردا شرایط‌ بهترى‌ پیدا کنیم. به‌ هر حال‌ ناکامى‌ استقلال‌ جَو نامطلوبى‌ ایجاد کرده‌ بود که‌ این‌ مشکلات‌ به‌ زودى‌ برطرف‌ مى‌شود و به‌ شخصه‌ از هواداران‌ استقلال‌ صمیمانه‌ تشکر مى‌کنم‌ و شرمنده‌ این‌ همه‌ محبت‌ آنها هستم.
سپس‌ خودمان‌ با حجازى‌ وارد گفتگو شدیم، سئوال‌ کردیم‌ چرا در هفته‌هاى‌ اخیر با مطبوعات‌ مصاحبه‌ نکرده‌ است‌ و حجازى‌ جواب‌ داد: خودم‌ و تیمم‌ نیاز به‌ آرامش‌ داشتیم‌ وگرنه‌ من‌ همواره‌ سعى‌ کرده‌ام‌ رابطه‌ خوبى‌ با خبرنگاران‌ و مطبوعات‌ داشته‌ باشم، هر چند از جانب‌ برخى‌ همکاران‌ شما کم‌لطفى‌ دیده‌ام.
از حجازى‌ سئوال‌ کردیم‌ چرا علیرغم‌ اصرار هیأ‌ت‌مدیره‌ براى‌ حضور در سمت‌ سرمربیگرى‌ تا پایان‌ نیم‌فصل‌ قبول‌ نکردید به‌ کار ادامه‌ دهید و در 5 بازى‌ آینده‌ با کسب‌ 3 پیروزى‌ موقعیت‌ خود را تثبیت‌ کنید که‌ وى‌ جواب‌ داد: به‌ خاطر طرفداران‌ استقلال‌ و دوستداران‌ خودم‌ این‌ تصمیم‌ را گرفتم‌ که‌ به‌ زودى‌ به‌ صورت‌ مفصل‌ همه‌ چیز را خواهم‌ گفت. اکثر قریب‌ به‌ اتفاق‌ استقلالى‌ها مرا دوست‌ دارند و این‌ را مى‌دانم، ناکامى‌ تیم‌ من‌ آنها را عذاب‌ مى‌داد و آنها هم‌ مى‌دانستند چه‌ عواملى‌ باعث‌ شده‌ در این‌ 12 هفته‌ به‌ آنچه‌ خواهانش‌ بودیم‌ نرسیم. متأ‌سفانه‌ مسائلى‌ را در این‌ مدت‌ دیدم‌ که‌ حتى‌ مایل‌ نیستم‌ به‌ زبان‌ بیاورم، دشمنان‌ من‌ قصد داشتند کار را به‌ جایى‌ برسانند که‌ مردم‌ علیه‌ من‌ شعار بدهند و این‌ بار توسط‌ آنها از استقلال‌ دور شوم‌ اما من‌ متوجه‌ همه‌ چیز شدم‌ و از باشگاه‌ درخواست‌ کردم‌ در سمت‌ «مدیر فوتبال» در خدمت‌ استقلال‌ باشم‌ و پس‌ از گفتگو با آقاى‌ فیروز کریمی، خواهان‌ حضور ایشان‌ در سمت‌ سرمربیگرى‌ شدم‌ و اکنون‌ خوشحالم‌ که‌ به‌ این‌ خواسته‌ام‌ رسیدم.
وى‌ افزود: کریمى‌ یکى‌ از بهترین‌ مربیان‌ ایران‌ است‌ و بنده‌ مثل‌ کوه‌ پشت‌ ایشان‌ هستم‌ و مطمئن‌ باشید استقلال‌ ظرف‌ یکی، دو هفته‌ آینده‌ کار اصلى‌اش‌ را براى‌ رسیدن‌ به‌ موفقیت‌ آغاز مى‌کند.
حجازى‌ مصرانه‌ از کریمى‌ حمایت‌ مى‌کند و مى‌گوید: از هواداران‌ استقلال‌ مى‌خواهم‌ شدیداً‌ از فیروز کریمى‌ حمایت‌ کنند، او در کنار خودم‌ هست‌ و حمایت‌ از کریمی، حمایت‌ از من‌ تلقى‌ مى‌شود، پس‌ هواداران‌ بدانند ما براى‌ موفقیت‌ استقلال‌ از هیچ‌ کوششى‌ دریغ‌ نمى‌کنیم.
 
 

 
 
از حجازى‌ سئوال‌ کردیم‌ شایعه‌ اختلاف‌ شما با فتح‌ا...زاده‌ صحت‌ دارد که‌ پاسخ‌ داد: این‌ حرفها خنده‌دار است. دوستى‌ من‌ و فتح‌ا...زاده‌ ربطى‌ به‌ فوتبال‌ ندارد و این‌ حرف‌ طبق‌ سئوال‌ خودتان‌ شایعه‌ است‌ و اصلاً‌ نباید به‌ شایعات‌ توجهى‌ داشته‌ باشید.
از حجازى‌ پیرامون‌ نحوه‌ کار فیروز کریمى‌ سئوال‌ کردیم‌ که‌ گفت: اگر مسئله‌ خاصى‌ نباشد فردا (امروز) ایشان‌ را سر تمرین‌ مى‌آورم‌ که‌ کار را شروع‌ کنیم.
حجازى‌ در پایان‌ تأ‌کید کرد: جا دارد از هواداران‌ استقلال‌ تشکر ویژه‌اى‌ داشته‌ باشم. آنها بزرگترین‌ دلگرمى‌ من‌ در دوران‌ فوتبال‌ و مربیگرى‌ام‌ بوده‌اند.

خالی بندان در جهان صنعتگرند......

 

آنچه باعث محبوبیت و شهرت فیروز کریمى در ایران شد، نه مسائل فنى بلکه قدرت طنزپردازى فوق العاده او است. کریمى یکى از فنى ترین مربیان فوتبال است و اغراق نیست اگر بگوییم در ۲ دهه اخیر کمتر مربى همچون او از نظر فنى، تیم هایش را دچار تغییر و تحول کرده است.

در وصف این موضوع همین بس که بدانیم در دهه ۷۰ و زمانى که یکى از مدرسان بین المللى فوتبال به کشورمان سفر و تمرینات چند تیم را از نزدیک مشاهده کرده بود، عنوان کرد:«تنها مربى که ۵۰ درصد کارش شبیه اروپایى ها است، فیروز کریمى است.» کریمى اما هیچ گاه از این بابت مشهور نشد. علاقه مندان فوتبال این نکته را مى دانند که فیروز خان تبحر خاصى در آوردن تیم ها از دسته هاى پایین به رده هاى بالاتر دارد، اما این مربى نه به واسطه امور فنى، که به دلیل نوع گفتارش در میان جامعه فوتبال محبوبیتى دوچندان به دست آورد. کریمى لیسانس روانشناسى دارد و به خوبى مى داند که اگر یک جمله خنده دار را به حالت کاملا جدى بیان کند، اثر بیشترى روى مخاطب مى گذارد. او به همین دلیل بدون اینکه لبخندى بزند، گفته هاى طنز خود را بر زبان مى آورد. البته گاهى اوقات حرف هاى فیروز کریمى از حالت طنز خارج مى شود.

کم نیستند افرادى که فیروز خان آنها را به باد تمسخر گرفته است. او یک روز از سهراب ساعى (کمک داور فوتبال کشورمان) به بهانه کوتاه بودن قدش ایراد مى گیرد و دیگر روز بازیکن تیم اش را به باد استهزا مى گیرد و البته از اینکه از نام و نام خانوادگى افراد سوء استفاده کند، هیچ ابایى ندارد. او پیش از بازى با پرسپولیس گفته بود: «قطبى را به قطب شمال یا جنوب مى فرستم» و وقتى مقابل این تیم تن به شکست داد، به جاى اینکه از سرمربى پرسپولیس عذرخواهى کند، عملکرد او را زیر سؤال برد.
همه ما دوست داریم فیروز کریمى صحبت کند و ما هم بخندیم، اما آقاى کریمى به چه قیمتى این کار را انجام مى دهید؟ شما که قدرت طنزپردازى فوق العاده اى دارید چرا سعى نمى کنید در کنار این موضوع، واقعیت ها را هم بپذیرید؟ کریمى در برنامه نود تعویض قطبى را در تغییر نتیجه بازى بى اثر دانسته بود و این مربى را به «خالى بند بودن» متهم کرد.

کریمى اما به این نکته توجه نکرد که خودش هم در اواخر بازى دست به تعویض زد و قطبى هم این کار را انجام داد، اگر قرار باشد این قضیه در روند بازى تأثیر نداشته باشد، پس چگونه است که این دو تعویض (که در فاصله زمانى کمتر از ۱۰ دقیقه صورت گرفت) به شکست استقلال اهواز و پیروزى پرسپولیس منجر شد؟ از فیروز کریمى - که معتقدیم کار فنى را بلد است - بیشتر از این انتظار مى رود، اما فیروز خان احتمالا نمى تواند موفقیت یک مربى ایرانى که سال ها دور از وطن بوده را فقط به جرم آنکه در خارج از کشور حضور داشته و مربیگرى کرده، ببیند و به همین دلیل پیش و پس از بازى او را از نظر فنى بلکه از لحاظ مسائل دیگر زیر سؤال مى برد. کریمى معمولا زمانى که بازى را واگذار مى کند، قدرت طنزپردازى اش را هم از یاد مى برد و پس از بازى مصاحبه نمى کند، اما خدا نکند تیم اش پیروز شده باشد یا اینکه اتفاق خاصى رخ داده باشد.
در شرایطى هم که طرف مقابل کاراکتر جذابى داشته باشد (همچون دایى) آن وقت است که آقا فیروز استعداد خدادادى اش را به رخ مى کشد و با به میان کشیدن مسائل غیر فنى، اسباب خنده دیگران را فراهم مى کند. از فیروز کریمى به عنوان یک مربى حرفه اى انتظار مى رود که به همکارانش احترام بگذارد و اگر مى بیند قطبى در پرسپولیس موفق است و با فکرش استقلال اهواز را شکست داده به او احترام بگذارد و حداقل اگر نمى خواهد از او تعریف کند، به دروغ بدش را هم نگوید.

جوک گفتن در زمان پیروزى و شادکامى، کار خارق العاده اى نیست. مهم این است که در زمان ناکامى بتوان با واقعیت ها کنار آمد. آقاى کریمى! از اینکه در این مدت ما را خنداندى از تو متشکریم، اما نحوه برخورد، رفتار و گفتار شما در برنامه نود نشان داد که چندان منطقى نیستید و با حرف هایتان دیگر شورش را درآورده اید!

عروسى در کوچه حجازى

 

شب گذشته بالاخره عروسى به کوچه ناصرخان رسید البته نه آن عروسى و هلهله اى که حجازى وعده اش را داده بود بلکه سرمربى استقلال در نقش پدر داماد ظاهر شده و براى تک پسرش آستین بالا زد و آتیلا را به سر و سامانى رساند.

 دیشب مراسم عروسى آتیلا حجازى تنها پسر ناصر حجازى برگزار شد. مبارک آتیلا و ناصرخان