پاسخ دکتر سیار به مصاحبه مسعود مرادى

منتظر عذرخواهى شما هستم
جناب آقاى مسعود مرادى
در پاسخ به اظهارات نسنجیده، غیر فنى و نه چندان محترمانه جنابعالى در یکى از سایت هاى ورزشى و اکثر مطبوعات ورزشى، ناچارم مطالبى به عرضتان برسانم تا ضرب المثل سکوت علامت رضا است مصداق پیدا نکند.
راجع به گل سوم استقلال مقابل صباباترى و خطاى آشکار و اظهرمن الشمس انصاریان روى دروازه بان صباباترى که هر داور درجه ۳ آن را مى شناسد و اظهارات عجیب و باور نکردنى جنابعالى مبنى بر اینکه حفاظت از دروازه بان در منطقه ۵/۵ متر( یا محوطه دروازه) به ۲۰ سال قبل مربوط مى شود آنقدر مطبوعات و کارشناسان نوشتند و توجیهات شما را تقبیح کرده و حرف هایتان را به مسخره گرفتند که نیازى نیست مجدداً به طور مفصل به آنها بپردازم.
آقاى مرادى از این به بعد سعى کنید وقتى اظهار نظر فنى مى کنید مثلاً قصد دارید تصمیمات غلط خود را موجه و قانونى جلوه دهید، باید مستند حرف بزنید. اظهاراتى از قبیل من بهترین تصمیمات را گرفتم و این بهترین قضاوت زندگى ام بود اگر مستند نباشد باد هواست.
من در کارشناسى هایم فقط قصد ارشاد و آموزش دارم و برایم فرق نمى کند راجع به چه شخصى حرف مى زنم. شما مى توانید از آنها استفاده کرده پند بگیرید یا به اطلاعات و تجربه خود متکى باشید. اما یادتان باشد غرور بیهوده، گستاخى و بى ادبى و متهم کردن کارشناسانى که منصفانه و صادقانه بدون حب و بغض حرف زده اند، به بى سوادى و داشتن سواد قدیمى، نه تنها ذره اى به اعتبار شما نمى افزاید بلکه شما را به پرتگاه سقوطى هدایت مى کند که الان در نیمه راه آن مى باشید. این اولین درس اخلاقى این نامه براى آینده شما است. اگر باور نمى کنید و به نتیجه واقعى اظهارات کاملاً بى اساس و مغرورانه خود بعد از قضاوت و موضع گیرى در مقابل شخص بنده که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد هنوز واقف نشده اید.
۱- مطلب« کاش هرگز از خودش دفاع نمى کرد» نوشته جناب آقاى رضا خوشنویس در روزنامه ورزشى گل دوشنبه ۷/۱۲/۸۵ صفحه ۱۲ را با دقت بخوانید.
۲- مطلب دوم آمار داورى هاى مفتضحانه و فاجعه آمیز ۲ سال گذشته است که تحت عنوان مرادى فقط مرتکب اشتباهات بزرگ مى شود در صفحه ۳ روزنامه ایران ورزشى مورخ یکشنبه ۶/۱۲/۸۵ را چند بار بخوانید که تماماً به دقت و با حوصله جمع آورى شده و به جامعه ورزش ارایه شده است تا شما بدانید که مردم یادشان بیاید که مرادى کیست و چه بلایى سر تیم ها آورده. شما براى تمام اشتباهات بزرگ، سرنوشت ساز و نابخشودنى توجیهاتى داشتید و قضاوت هایتان را بهترین و تصمیم هایتان را صحیح ترین اعلام نمودید و یادم نمى آید حتى براى یک بار از مردم، تیم بازنده براى خطا و اشتباه بزرگى که مرتکب شده بودید عذرخواهى کنید.
من براى تأیید و صحت اظهاراتم مدارک کافى و جدید را روز دوشنبه ۷/۱۲/۸۵ در گردهمایى هفتگى داوران به بیش از ۲۰۰ داور کشورمان نشان دادم. اى کاش شما هم مى توانستید منبع اطلاعات خود را اعلام کنید. چون نمى دانم جنابعالى براى
Up to date بودن و پیشرفت داورى تان از کدام منابع استفاده مى کنید.
آقاى مرادى من این حق را براى خود محفوظ مى دارم که جنابعالى راجع به اظهاراتتان مبنى بر اینکه حفاظت از دروازه بان در محوطه دروازه( یا ۵/۵ متر) به ۲۰ سال قبل مربوط مى شود مدارکى دارید و مى توانید آن را ثابت کنید. در غیر این صورت حرف هاى غیر فنى شما را که هیچ پایه و اساسى ندارد گستاخى تلقى کرده منتظر عذرخواهى رسمى جنابعالى مى باشم. اگر شهامت عذرخواهى کردن و پذیرفتن اشتباهات خود را ندارید برایتان متأسفم که اولین درس هاى داورى را نیاموخته اید. من، شما و همه ممکن است اشتباه کنیم ولى اگر از اشتباهاتمان درس نگیریم، مى شویم مسعود مرادى که فکر مى کند همه چیز را بهتر از دیگران مى داند. به امید یک تغییر اساسى در تفکرات جنابعالى.

ترجمه یک مطلب آموزشى در مورد اختیارات ویژه دروازه بان در محوطه دروازه (یا محوطه ۵/۵ متر) از آخرین بولتن یا مجله داورى فدراسیون فوتبال آلمان مورخ فوریه ۲۰۰۷ (یعنى در همین ماه، اسفند ۸۵) صفحه ۱۶-۱۲ که هفته پیش دریافت کردم. این مطلب در ۱۲ بند (۴ صفحه) تحت عنوان بازى دروازه بان، قانون و عملکرد به آنچه که در یک مسابقه فوتبال به دروازه بان مربوط مى شود پرداخته و تمام نکات و تفسیر مبهم را به طور واضح و آشکار و قابل درک براى هر سنى توضیح داده است.
اساساً دروازه بان در بازى فوتبال دقیقاً مثل سایر بازیکنان داراى حقوقى مشابه است. مثلاً او مجاز است (حق دارد) ضربه هاى آزاد و ضربه پنالتى بزند و پرتاب اوت را انجام دهد. سپس به حقوق ویژه دروازه بان در محوطه جریمه و محوطه دروازه یا محوطه ۵/۵ متر پرداخته است.
در بند ۵ تحت عنوان محافظت از دروازه بان در محوطه دروازه (۵/۵ متر) مى نویسد: دروازه بان در محوطه دروازه خود از یک محافظت خاص برخوردار است که فقط او از آن بهره مند مى شود. مثلاً هنگام اجراى ضربه کرنر وقتى دروازه بان براى تصاحب توپ تلاش مى کند هیچ بازیکنى حق ندارد به او حمله ور شده یا یورش ببرد (Attack). در خارج از محوطه
۵/۵ متر مى توان به دروازه بان مثل سایر بازیکنان تنه زد. تنها امکان و روش تماس بدنى با دروازه بان در محوطه ۵/۵ متر زمانى است که دروازه بان روى زمین ایستاده و توپ را در اختیار دارد و براى حفظ مالکیت آن توپ را با بدن خود مى پوشاند یا براى حریف سدى ایجاد مى کند. آن وقت حریف مى تواند براى تصاحب توپ به او تنه بزند. بر این اساس وقتى توپ در هوا است و دروازه بان تلاش مى کند آن را تصاحب کند هیچ بازیکنى حق ندارد چه روى زمین و چه در هوا با دروازه بان تماس حاصل نماید یا با حمله بردن به طرف او مزاحم دروازه بان شود.
Gunter Linn گونترلین، مدرس و عضو کمیته آموزش فدراسیون فوتبال آلمان (DFB)
نظرات 1 + ارسال نظر
رضا پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 01:34 ب.ظ http://www.reza8mile.blogsky.com

واقعیت این الست که تیمهای استقلال له و پرسپولیس پوکیده فقط با زور چپون دارو - تماشاگر و مرحمتهای کمیته ی انضباطبی همین جای نیم بند را در لیگ برتر دارند وگرنه هیچ پخی نیستند !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد