دریغ از یک جو صداقت


 
123351.jpg
فرزاد متین
چند سال پیش وقتى چراغ راهنمایى یکى از چهار راه هاى شهر کلن آلمان خراب شد و ترافیکى چند ساعته در خیابان هاى منتهى به این محل ایجاد شد، کارشناسان اعلام کردند که تاریخ مصرف یکى از فیوزهاى این چراغ ۲ ماهه بوده و رأس این مدت فیوز حتى در صورت سالم بودن باید تعویض مى شده است ولى از تاریخ آخرین تعویض فیوز چراغ خراب شده ۷۰ روز گذشته بود. در واکنش به این قضیه رییس پلیس شهر کلن به دلیل استفاده از نیروهاى سهل انگار از کار برکنار شد تا رییس بعدى تصمیم بگیرد که با عوامل رده پایین تر این مسأله چه برخوردى داشته باشد.
در اینکه تمام عوامل اجرایى باشگاه استقلال هم باید به خاطر اهمال خود مورد عقوبت قرار بگیرند هیچ شکى نیست ولى متأسفانه آنها حتى شجاعت اعتراف به اشتباه خود را هم ندارند و مدام در تلاش هستند تا با مقصر جلوه دادن این و آن خود از بار مسؤولیت فرار کنند و به جاى بر عهده گرفتن تقصیر خویش با گفتن دروغ هاى متوالى بعدى تتمه آبرو و اعتبار خود در نزد مردم را از بین مى برند.
در مورد مقداد نجف نژاد هیچ نگوییم بهتر است. ایشان حتى پس از حذف استقلال هم حرف هاى ضد و نقیضى مى زند و در مصاحبه تلویزیونى به صراحت اعلام مى کند که باشگاه استقلال تخلفى مرتکب نشده و ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۲۱ بهمن فهرست و مدارک خود را به AFC ارسال کرده است، در حالى که با صحبت هاى بعدى قلعه نویى و نظرى جویبارى معلوم مى شود که این فهرست تا ساعت ۳۰/۱۶ عصر همان روز شنبه ۲۱ بهمن حتى از دفتر باشگاه استقلال هم خارج نشده است. مدیرعاملى که ۴ ماه تمام هیچ اختیارى نداشته و واقعیت را به مردم نگفته حتى در برنامه دوشنبه شب سیما به تاریخ ۷ اسفند (۲ شب قبل) مى گوید که استعفا نداده است ولى امیدوار رضایى رییس هیأت مدیره در همان برنامه خطاب به دوربین باشگاه خبرنگاران جوان اعلام مى کند اولین نفرى که استعفا داده آقاى نجف نژاد است که مورد پذیرش هیأت مدیره قرار گرفته است.
امیدوار رضایى خبر از استعفاى دسته جمعى هیأت مدیره استقلال مى دهد ولى دقایقى بعد هم مى گوید: از نظر ما مرفاوى سرمربى تیم است و اگر او بخواهد حتى قرارداد یونگ را هم فسخ مى کنیم! اولاً که هیأت مدیره کار اجرایى نمى کند، ثانیاً هیأت مدیره مستعفى را چه به فسخ قرارداد؟
داستان امیر قلعه نویى هم اظهرمن الشمس است. از قدیم گفته اند «کور شود آن بقالى که مشترى خود را نشناسد». بعد از ۲۰ سال حضور امیر قلعه نویى در عرصه فوتبال این مملکت اگر ندانیم او چه وقت شوخى مى کند و چه وقت جدى حرف مى زند بهتر است کارمان را ول کرده و سراغ حرفه دیگرى برویم.
امیر قلعه نویى روز ۲۳ بهمن ماه در حالتى کاملاً جدى خطاب به خبرنگار اخبار ورزشى شبکه جهانى جام جم مى گوید که:« مهم نیست، فوقش جریمه مى دهیم» و بعد ادعا مى کند که شوخى کرده است. معلوم نیست تلویزیون ایران و طرفداران استقلال چه زمانى با این آقا شوخى داشته اند که در مقابل دوربین رسانه ملى به حالت کاملاً جدى با مردم شوخى مى کند. از این به بعد واقعاً نمى دانیم کدام حرف جناب قلعه نویى را در مقام سرمربى تیم ملى ایران شوخى به حساب آوریم و کدام حرفش را جدى تلقى کنیم، او هم در راستاى یک برنامه از پیش تدوین شده به همراه نظرى جویبارى و نجف نژاد تقصیرات را به گردن دبیر کل فدراسیون مى اندازد که لیست تیم استقلال را در کشوى میز خود نگه داشته و به AFC ارسال نکرده است. نبى به استقلالى ها مى گوید که مدارکتان ناقص است و حتى کارمند روابط بین الملل خویش را روز تعطیلى (۲۲ بهمن) به فدراسیون مى آورد تا کار استقلال را تسریع کند ولى حالا مجرم شناخته مى شود که فهرست را ارسال نکرده است. پس سازمان فوتبال استقلال در این میان چکاره بوده است؟ آقایانى که اسم رییس، مدیر و سرپرست را یدک مى کشند توان فراهم کردن مدارک کامل ۲۶ بازیکن خود را ندارند و هر کدام از خود سلب مسؤولیت مى کنند که این وظیفه ما نیست. سرپرست ندانستن زبان انگلیسى را بهانه مى کند، قلعه نویى مى گوید فراهم کردن مدارک و ITC بازیکنان کار من نیست و جناب مدیرعامل که اصلاً بر سر کار خود نبوده است.
از طرف دیگر قلعه نویى روابط بین الملل فدراسیون را مقصر مى داند که مهلت نهایى ارسال فهرست و مدارک تیم به AFC را به اطلاع باشگاه نرسانده است. واقعاً جاى تعجب دارد چون از یک ماه قبل همه و حتى خبرنگاران ساده و بدون ارتباط با اینترنت و باشگاه استقلال هم مى دانستند که مهلت ارسال اسامى ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن ماه) است و حداقل ۵۰ بار در رسانه هاى مختلف اعم از روزنامه ها، رادیو و تلویزیون به این مورد اشاره داشتند ولى سازمان فوتبال باشگاه استقلال از این مهم بى اطلاع بوده است. پس این سازمان چکاره بوده است؟ راستى یکى هم در این میان نیست که بگوید وقتى مدارک استقلال آن هم به صورت ناقص در فدراسیون بوده، رسید پستى به تاریخ ۲۱ بهمن ماه از کجا پیدا شده است و اصولاً چه چیزى از طریق پست عادى به کوالالامپور پست شده است؟ آقایان فراموش کرده اند که ورزش جاى صداقت و راستى و محلى براى تزکیه و تصفیه روحى است، آن وقت ...!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد