چک‌چک، کوهی که به نیک‌بانو پناه داد

جامعه زرتشتیان ایران برای زیارت سالانه خود به معبدی در کوه چک‌چک در استان یزد می‌روند.
این معبد که در بیابانی در نزدیکی شهر تاریخی یزد قرار دارد از نظر این اقلیت مذهبی که گفته می‌شود تعدادشان از زمان انقلاب اسلامی در ایران به نصف، یعنی به 22 هزار نفر رسیده، مقدس است. طبق باور این اقلیت مذهبی، آخرین شاهزاده زرتشتی پس از ورود اعراب به ایران در سال 640 پس از میلاد، در غاری در چک‌چک پناه گرفت.
یزد در واقع پایتخت تاریخی دین زرتشت است که بنا بر نظر بعضی کارشناسان، اولین مذهب توحیدی جهان است و بر ادیان یهود و مسیحیت و اسلام تأثیر فراوان گذاشته است. این مذهب را در سال 600 پیش از میلاد زرتشت، پیامبر ایرانی، بنیان گذاشت که خدای خود را اهورامزدا می‌نامید.
با ورود اعراب مسلمان به ایران در 1400 سال قبل، مذهب زرتشت به عنوان مذهب رسمی کشور جای خود را به اسلام داد. یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی، به چنگ اعراب افتاد، اما دومین دخترش نیک‌بانو گریخت و اعتقاد بر این است که در کوه چک‌چک پناه گرفت.
در افسانه‌ها آمده است کوه چک‌چک به روی نیک‌بانو باز شد و او را در دل خود جای داد و از نقطه‌ای که نیک‌بانو قدم به دل کوه گذاشت، چشمه‌ای جاری شد. زرتشتیان ایران هرسال در ماه خرداد برای گرامیداشت این واقعه با گذر از صدها پله به بالای این کوه و داخل غاری می‌روند تا دعا کنند و از آب این چشمه بنوشند.
در این معبد زمانی تکه سنگی رنگی وجود داشته است که می‌گویند تکه‌ای از لباس نیک‌بانو بوده که تبدیل به سنگ شده است.
گاه زرتشتیان را به دلیل وجود آتش در معابدشان و گرامیداشت «تولد آتش» به اشتباه آتش پرست می‌دانند. سنی‌ها نیز دین آنان را به رسمیت نمی‌شناسند. اما شیعیان دین زرتشت را به رسمیت می‌شناسند واین دین را مانند یهودیت و مسیحیت جزء ادیان صاحب کتاب به شمار می‌آورند.

نظرات 1 + ارسال نظر
سرخ یکشنبه 7 تیر‌ماه سال 1383 ساعت 01:15 ب.ظ http://sorkh.blogsky.com

فقط ایران.
سلام. مرسی. توضیحات فوق العاده ای بود و بسیار آموزنده. منم عقیده تو رو و عقیده ملاصدرا رو در مورد زرتشت (پیامبر گرانقدر ایرانی ) قبول دارم. و به نظرم باید احترام بسیاری به او و پیروانش گذاشته بشه. راستی اگه واقعا قرمزته ، پس به منم سر بزن. ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد